Serietidning: Uppe på en kulle utanför staden Lovecraft ligger “the Keyhouse”, hem till släkten Locke sedan flera generationer. Men huset gömmer en hemlighet. Eller flera stycken för att vara exakt. Den ena värre än den andra. Syskonen Locke kommer till huset efter att deras pappa blivit brutalt mördad av några ungdomar från deras skola. Mamman söker tröst långt ned i vinflaskorna och barnens vård hamnar främst på sin farbror.
Syskonen Locke har alla olika sätt att ta sig igenom denna kris och yngste brodern Bode utforskar mest huset. Då hittar han de mystiska nycklarna.

Första boken i serien introducerar staden Lovecraft och sätter stämningen för följande delar.

Locke and Key är skriven av Joe Hill och illustrerad av Gabriel Rodriquez och är egentligen en rätt läskig historia. Värt att nämna i sammanhanget är att Joe Hill faktiskt son till Stephen King. Vilket kan förklara den otäcka historian. Denna serie är inget för den harhjärtade eller dig som inte vill se blod. Folk dör i serien. De dör dessutom ofta brutalt och ofta framför ögonen på de stackars Locke-barnen.

Historien kretsar kring de magiska nycklar som finns runt om i “the Keyhouse”. Men den stora hemligheten finns begravd långt under huset. För i en grotta nere vid havet finns nämligen en port. Vart porten leder är ett mysterium, men ur porten försöker varelser från en annan värld ta sig in till vår värld. När de misslyckas blir de till en sorts metall. Av den metallen har de förra ägarna till huset skapat nycklar som kan göra fantastiska saker. Göra dig superstark. Ge dig makt att styra skuggor. Laga allt som går sönder. Det finns massor av nycklar.

Men den mest fascinerande nyckeln är huvudnyckeln. Och då menar jag bokstavligt talat huvud nyckel. För med den kan du öppna ditt huvud och sedan  ta ut minnen och rädslor som du inte vill ha kvar, eller bara slänga ned böcker och kunskap som du vill lära dig. Det hade varit en fantastisk nyckel att ha när man pluggade tycker jag.

Här får vi en inblick i yngsta syskonets hjärna efter att de använt "the Headkey".

Här får vi en inblick i yngsta syskonets hjärna efter att de använt ”the Headkey”.

Senast porten under huset öppnades var det något som kom igenom. Något som lyckades ta sig in i en människa och ta kontroll över honom. Syskonen Lockes pappa var skyldig till att varelsen kom in i världen och trodde sig ha gjort sig av med den. Men tyvärr för hans barn hade han fel och de hamnar i en maktkamp för att lyckas rädda sina vänner och sig själva från denna onda varelse. För att lyckas måste de använda sig av alla de magiska nycklarna, men det är inte det enklaste när varelsen de slåss mot har större kunskap om nycklarna än de själva.

Jag tycker Locke and Key är en fantastisk serie som nyligen blev helt avslutad. De stackars syskonen måste inte bara slåss mot en av de vidrigaste varelser som jag läst om i en serietidning, utan de måste också slåss mot sina egna demoner, tvivel och problem. Deras mamma är alkoliserad och i sorg, deras pappa har blivit mördad och de tonåriga barnen har såklart också problem med skola och kärleken.

Det är svårt att inte gilla syskonen Locke, men det är persongalleriet runt omkring som ger Locke and Key dess magi. Jag  gillar också deras homosexuella farbror som tar hand om dem och försöker få dem att komma tillrätta i staden Lovecraft. Det bästa med honom är att hans homosexualitet är helt normal i serien (visserligen hamnar hans pojkvän i ett allvarligt bråk vid ett tillfälle med några kvinnor som inte gillar gays), det är ingen som kommenterar den  utan han får vara sig själv helt enkelt. Han är inte någon homosexuell stereotyp utan en karaktär som råkar vara homosexuell.

Vi har också en viktig karaktär som är utvecklingsskadad. Hans historia är sorgligare än syskonen Lockes, men samtidigt har han en styrka och växer under seriens gång till att bli en riktig hjälte tillsammans med sin robotleksak.

Tycker nästan själv att dessa bitar ur några av karaktärernas liv är det otäckaste.

Locke and Key är som sagt en skräckhistoria i grunden. Den handlar om varelser från en annan värld som vill ta sig in i staden Lovecraft (finns gott om referenser till H.P Lovecraft skapelser också) och den handlar om att växa upp. Att ta ansvar för sina handlingar och om att hitta sin egen väg. Jag tycker som sagt att det är en fantastisk berättelse som lutar sig på sina starka karaktärer. Gabriel Rodriquez illustrationer är också de riktigt bra och jag gillar hans grafiska stil.

Tillsammans har Hill och Rodriquez skapat en av de starkare serier jag läst på länge. Den är otäck på så många nivåer, men visar samtidigt det där fina som så många människor har inom sig, visar på hur även de små och svaga kan göra underverk när de verkligen bestämmer sig för det. Vill man läsa en serie som inte handlar om superhjältar, utan om vanliga människor som utforskar både sig själva och ett hus fyllt med mystiska nycklar så är Locke and Key något för dig. Föredrar du serier utan plötsliga dödsfall och obehagliga psykologiska överfall på karaktärer så bör du passa dig för denna serie. För den är obehaglig på så många nivåer stundtals tycker jag. Men det är samtidigt en fantastisk berättelse som fler bör uppleva. Därför avslutar passande nog med ett citat från Lovecraft himself.

“Pleasure to me is wonder—the unexplored, the unexpected, the thing that is hidden and the changeless thing that lurks behind superficial mutability.”

H.P. Lovecraft