Brädspel:På lördag är det ”Tabletop Day”. Dagen som firas genom att vi spelar brädspel med varandra. För att värma upp inför detta har Barrikaden pratat med Rustan Håkansson som varit med och skapat ett av förra årets mest hypade spel nämligen civilisationsspelet Nations. Tillsammans med sin fru Nina och sina bröder Einar och Robert skapade de ett spel som i nuläget har åtta i snitt på alla brädspelares favoritsida Boardgamegeek. Recensionerna har varit goda och även om spelet kommer med en varning för att även rutinerade brädspelrävar bör spela på enklaste nivån första gången tycker de flesta som skrivit om det att det är enkelt att komma in i men svårt att bemästra. Det finns inget bättre betyg än att man snabbt sugs in i spelet och sedan vill spela igen när det är slut. Men hur kändes det egentligen när spelet var klart och reaktionerna började trilla in?

Rustan Håkansson är en av skaparna bakom civilisationsspelet Nations tillsammans med sina bröder Einar och Robert samt hans fru Nina.

Rustan Håkansson är en av skaparna bakom civilisationsspelet Nations tillsammans med sina bröder Einar och Robert samt hans fru Nina.

 – Fantastiskt kul! Allt från de historiska och kreativa aspekterna till nogrannhet och kompetens att balansera kan detaljstuderas och kommenteras av alla som testar spelet, så det var nervöst i början.

Spelet började de skapa till viss del för att hålla kontakten med varandra eftersom de bodde i olika städer, vilket bidrog till att spelet tog lång tid att utveckla. Men självklart utgick de från att det var kul att skapa tillsammans.
– Den som hade tid, ork och idéer vid varje tidpunkt drev den utveckling den kände mest för.

Problem som ni stötte på som ni inte förväntat er?

– Att vi skulle göra 5 större omarbetningar, efter varje gång vi finputsat blev det ett än större steg att börja rota i grundmekanismer.

Varför blev det just ett civilisationsbyggarspel som ni skapade?

– Vi har alla spelat massor av civ-spel, både på dator och bräde, och för oss som grupp skulle jag tro att det är vårt favorit-tema.

Kan man leva på att jobba som brädspelsdesigner?

– Ja, om man har gjort minst ett spel som blivit en rejäl massmarknads-hit och man kan få minst 3 nya spel/expansioner tryckta per år som inriktar sig på massmarknad. Nations är absolut inte i den kategorin att man kan räkna hem utvecklingstiden som motsvarande ett jobb på något sätt.

Någon spelskapare som favorit har Rustan inte. Mycket för att han känner så många och har jobbat med dem, det är svårt att se upp till kompisar även om man respekterar deras arbete säger han.

En inblick i hur spelets komponenter ser ut.

En inblick i hur spelets komponenter ser ut.

Vad gör Nations unikt enligt er? 

– Fokus ligger på konkurrens med de andra spelarna. Reglerna är enkla för ett spel i den här klassen, det är få undantag och specialsituationer. Man spelar inte mot spelet eller systemet, det finns inte en massa trassel med att försöka förstå hur saker hänger ihop. Det mest kända spelet med samma komplexitet är Agricola. Nations är ett längre spel och med mer interaktion, men ungefär lika svårt att spela som Agricola.
Känslan vi utgått från är Civilization-dataspelen, men på en meta-nivå där konkurrensen mellan spelarna har fokus och inte detaljhanterandet av trupper på en karta eller exakt hur varje stad skall styras. Man väljer sin nation och sin svårighetsgrad, börjar med enkla teknologier och utvecklar över några tusen år flera nivåer av förbättringar. Man bygger underverk och krigar, hela tiden i konkurrens med de andra spelarna.

Finns det planer på att skapa fler spel? Eller kanske expansioner?

– I år kommer det en tärningsvariant av Nations, som tar 10 minuter per spelare (istället för 40 minuter per spelare som stora Nations). Vi jobbar med det sista inför tryckningen nu. Det är den 4:e huvudversionen av en tärningsvariant och kommentarer från blindtester har varit väldigt positiva.
Vi jobbar också på en expansion till Nations, men det blir inte tryckt i år.

Vad har ni för egna favoritspel? 

– Settlers, La Cittá och Tigris & Euphrates var de spel som öppnade ögonen för mig och min fru Nina (med-designer av Nations) för eurogames. För just Nations var Through the Ages, Agricola, Power Grid och Eclipse viktiga inspirationskällor. Ett av mina favoritspel är Neuroshima Hex, som jag gjort många fan-expansioner till och fått en utgiven.

Hur länge har ni spelat brädspel? 

– Jag och mina bröder (Robert och Einar, med-designers av Nations) gjorde spel och spelvarianter redan som barn. Jag har spelat schack sen jag var 5 år, men eurogames har vi spelat sen 1999.

Vem brukar vinna när ni spelar själva?

– Det varierar på olika spel och över tid, vi är bra på olika saker. Det vi har siffror på är schack som alla 4 spelat, där har jag högst ranking 🙂

Jag har sett att en del brädspelspersonligheter påstår att vi lever i en gyllene tid för brädspel. Håller ni med?

– Ja, kvaliteten på spel är allmänt hög, både för mekanik och komponenter. För spelare har utvecklingen gått tydligt framåt och jag ser ingen speciell anledning till att situationen skulle komma att försämras. Väldigt många mediokra spel som kommer ut nu skulle varit fantastiska för 20 år sedan. Boardgamegeek.com (och internet i stort) har gjort att information om bra spel och sätt att göra spel på sprids till alla som vill lägga tid på att lära sig.
Som industri finns det vissa svårigheter. Billigare produktion, enklare designverktyg och nya distributionsvägar gör att det blivit enklare att starta spelförlag. Väldigt många lägger väldigt mycket obetald tid, det kan göra det knepigt att driva företag.

 Vi på Barrikaden tycker det låter fantastiskt med en tärningsvariant så att även de med lite kortare koncentrationsspann kan få njuta av Nations storhet. Vi är också glada över att det finns personer som Rustan, Nina, Einar och Robert som är villiga att lägga ned massor av tid för att skapa fantastiska spel som vi kan njuta av sen.

Tabletop Day är på ingång och Barrikaden hoppas kunna ge er mer brädspel de kommande dagarna!