Teater: Under luppen i Revisorn? på Folkteatern ligger Göteborg med dess kommunala oegentligheter. En revisor ska komma och granska siffrorna. Kaos utbryter eftersom ”alla har några småsynder på sitt samvete”. I tumultet och den digitala storstädningen som uppstår, tappar kommunalpamparna fokus på det förestående hotet, den utsända revisorn från riksrevisionsverket. Alla främlingar i staden är därför potentiella hot i mutkolvarnas värld eftersom revisorn rest hit inkognito. Till slut faller ödet på den bankrutte charlatanen Anders Svindell (Anders Tolergård) som skamlöst utnyttjar situationen till sin egen fördel. I centrum för fjäskkommittén står kommunalrådet Lena B Skrävel (Lena B Nilsson) som är ömsom lismande och sträv.  

Det hela påminner lite om Thomas Hobbes bevingade fras ”allas krig mot alla”. Om hur människan blottar de mest skamfulla egenskaperna när hon ställs mot väggen och måste rädda sitt eget skinn. Hur mutkolvarna bjuder ut både barn och pengar för att inte fasaden ska rämna. Fast givetvis, under andra förevändningar.

Revisorn utkom redan 1836 och speglade då ett korrumperat Ryssland. Trots detta applåderades pjäsen av den stockkonservative tsaren Nikolaus, som annars var känd som hela Europas gendarm. Tsaren själv såg pjäsens samhällskritiska potential men tilltalades av den bävan revisorn skapade i det vidsträckta landet. Revisorn i pjäsen var ju utsänd av tsaren själv. En annan anledning till att pjäsen släpptes igenom censuren var att den sattes upp som en fars där dragen hos karaktärerna överdrevs. Detta sägs ha gjort Gogol rasande eftersom han själv vidhöll att pjäsen byggde på verkliga personer och förhållanden.

Revisorn har idag 179 år på nacken men håller fortfarande. Makt och maktmissbruk verkar aldrig gå ur mode. Folkteaterns uppsättning är dock en fri tolkning utifrån Gogols pjäs. Språkdräkt och annat har genomgått en garderobsrensning, ryska pälsmössor blandas med mönstrade tights. Det hela är en fusion mellan gammalt och nytt.

Kan man förbereda sig för mycket? Ja, i vissa fall kanske. Jag läste Gogols pjäs innan och mitt sinne cementerades utifrån den. Jag tror detta är den enskilt största anledningen bakom att jag blev lite besviken på Folkteaterns uppsättning. Trots glimrande skådespelarinsatser och aktuella vinklingar blir det för mycket slapstick och snubbla-över-tigerfällen-skämt för min smak. Men å andra sidan, jag är lika mycket en teaterrecensent som revisorn i pjäsen är en revisor.

Fakta

Teater

Revisorn?

Folkteatern, Röda scenen

Fritt efter Nikolaj Gogol

Regi: Frida Röhl

Bearbetning och dramaturg: Magnus Lindman

Medverkande: Evin Ahmad, Yngve Dahlberg, Elisabeth Göransson, Sanna Hultman, Lena B Nilsson, Kardo Razzazi, Ada Teisbo (praktikant från Teaterhögskolan i Malmö), Anders Tolergård, Sara Wikström

Spelas t o m 21/1

Lena B Nilsson, Anders Tolergård, Ada Teisbo, Elisabeth Göransson och Yngve Dahlberg.  FOTO: Mats Bäcker

Lena B Nilsson, Anders Tolergård, Ada Teisbo, Elisabeth Göransson och Yngve Dahlberg.
FOTO: Mats Bäcker