Simon Kölle.

Simon Kölle.

Filmmusik: Den svenska övernaturliga thrillern Vilsen (Ave Mater på engelska) har prisats internationellt för sitt soundtrack. Nu släpps musiken på bland annat Spotify.
– Det är superkul att vinna priser och jag är en filmnörd som aldrig missar exempelvis Oscarsgalan. Faktum är att jag har en vision att jag en gång är nominerad för en Oscar, säger Simon Kölle som komponerat musiken till Vilsen.

Berätta om släppet?
– Soundtracket släpps på skivbolaget MovieScore Media som är ett svenskt bolag där fokus ligger på filmmusik. Det grundades 2005 av musikjournalisten Mikael Carlsson och har släppt över 200 album. Bland de som getts ut på bolaget finns riktigt stora namn som Dario Marinelli och Gabriel Yared som vunnit Oscars, Grammynominerade Ryan Shore, Basil Poledouris och Michael Kamen, säger Simon Kölle.

– MovieScore Media har nominerats för ‘Film Music Record Label of the Year’ på The International Film Music Critics Association över ett halvt dussin gånger i rad. Att vara en del av ett sånt här bolag är en ära.

Beskriv musiken i Vilsen med tre ord?
– Spännande, sakral, stämningsfull.

Hur tänker man när man ska göra ett helt filmsoundtrack? Har du sett filmen i förväg?
– När man ska göra filmmusik krävs det planering och diskussioner med regissören och ibland producenter. I regel startar jag med att ringa in om regissören har några speciella tankar kring musiken, några referenser från andra filmer och om det finns något speciellt musiken ska sikta på.

– Steg 2 är att se filmen och göra en så kallad spoting session där en går igenom filmen och antecknar och diskuterar var det ska vara musik och inte. Det här kan ändras under resans gång men det är en grund.
Så, ja. Jag ser filmen i förväg en massa gånger och det är själva processen. Som filmkompositör är jag en slav under bilderna och jobbar med att lyfta dem och förstärka men också att fördjupa och ibland förtydliga. Utan musik blir 99 av 100 filmer riktigt trista.

Hur nära har samarbetet med regissören varit när du skapat musiken?
– Jag älskar att ha ett nära samarbete med regissörer och med Rasmus Tirzitis var det lätt och givande. Musiken skulle ta en stor och ibland ledande del för att driva på eller fånga en stämning och Rasmus var bra på att förmedla det. Jag tycker vårt samarbete var strålande och Rasmus och jag har dessutom fått chansen att jobba ihop med både kortfilmer och trailers vilket förberett oss väl för arbete med långfilm.

– Musik är väldigt underskattat i Sverige när det kommer till film men det är nästan alltid helt avgörande för om en film eller serie blir bra. Rasmus är medveten och underskattar verkligen inte musikens makt och förmåga. Så för att svara på din fråga så var och är samarbetet nära och riktigt bra. Jag och Rasmus kommer jobba många gånger igen. Både som regissör – kompositör och regissör – producent. Rasmus är inte den som alltid går in på detaljer i musiken utan mer ser till dess funktion och ändamål. Men sen rätt vad det var så kände han något speciellt för något instrument eller kören och ville ha en tydlig musikalisk dramaturgi vilket fick växa fram.

Simon Kölle tillsammans med Rasmus Tirzitis.

Simon Kölle tillsammans med Rasmus Tirzitis.

Vilket är det bästa filmsoundtracket någonsin?
– Det där är en omöjlig fråga nästan. Det finns flera soundtracks jag gillar väldigt mycket och de har betytt olika för mig under olika delar av mitt liv. Ennio Morricones musik till The Mission är högt uppe helt klart, Sista Mohikanen av Trevor Jones och Randy Edelman har betytt mycket för mig. Jacobs Ladder av Maurice Jarre vill jag nämna.

– På tal om Trevor Jones så gjorde han även en annan av mina favoriter nämligen Angel Heart, en film vars musik jag skrev uppsats om när jag pluggade filmmusik på universitetet en gång i tiden. Hans Zimmer känner många till och han och jag delar mycket när det kommer till bakgrund och jag gillar en hel del av hans soundtracks. John Carpenter gjorde en del fantastiska scores på 70-talet som exempelvis Assault on Precinct 13 och listan kan göras längre.

– Jag har favoriter i varenda genre och frågan är lika svårt att svara på som vilken ens bästa film är någonsin.

Och så har musiken till Vilsen fått pris, hur känns det?
– Vilsen (Ave Mater) har vunnit pris som bästa filmmusik på London Independent Film Awards och Hollywood International Moving Pictures Film Festival. Det är superkul att vinna priser och jag är en filmnörd som aldrig missar exempelvis Oscarsgalan. Faktum är att jag har en vision att jag en gång är nominerad för en Oscar.

Alexandra Zetterberg som pastorn Gabriella i Vilsen. Foto: Pressbild

Alexandra Zetterberg som pastorn Gabriella i Vilsen. Foto: Pressbild

Hur har det här projektet varit jämfört med annat du gjort?
– Helt klart inte som något annat. Det har varit unikt då det tagit sån tid och det har inneburit så många olika turer och vändor. Det har varit en berg och dalbana och det har varit spännande. Musiken har fått växa fram under processen och att jobba med Lidingö Kammarkör och olika intressanta musiker var en del i processen. Idag är jag väldigt glad över att musiken fick ta sitt lilla tag att göra och att den är ganska klassisk men också innovativ och annorlunda.

– Nu släpps musiken på MovieScore Media som är ett viktigt och bra skivbolag som fokuserar på filmmusik vilket är grymt kul. Projektet har lett mig till vinster på olika stora och små filmfestivaler och fler kanske det blir? Det som skiljer mer från andra projekt är också det att jag ville pröva mina vingar som foley artist, att jag även tog tag i dramaturgin (i efterhand) och allt det här trots att jag kom in när nästan allting var färdiginspelat.

Hur kan man lyssna på soundtracket?
– Du kan lyssna på det på Spotify och http://moviescoremedia.com/ där du också har länkar till ställen där du kan köpa soundtracket billigt. Att köpa det är att stödja mig och filmmusik generellt så gör gärna det!

Har du något annat projekt på gång?
– Absolut. Jag sitter just nu och gör musik till en annan svensk film som jag tyvärr inte får nämna vilken det är, och sen har jag flera andra kommande projekt som väntar. Sedan 2015/2016 har det verkligen lossnat för mig skulle man kunna säga. Men jag är alltid öppen för nytt och gör även musik till serier, spel och dokumentärer.

– På tal om spel så rekommenderar jag er alla att spela mobilspelet Conduct This! som jag gjort musik till. Det vann pris på International Mobile Game Awards och har över två miljoner spelare.

– Just nu ska det bli riktigt kul att släppa Vilsen-soundtracket! Stort tack för intervjun. Min sista uppmaning till alla er som läser det här är att lyssna på musiken i filmerna och serierna ni ser! Tack, säger Simon Kölle.

Bengt out.