Serier: Framåt marsch 1-2-3-4. Det finns snart fyra utgivna nummer av tidningen om Karl Kämpe Äventyraren. Kickstarterkampanjer och serier passar som handen i handsken och vi ser exempelvis att Valhalls jubileumsbox drog in över 1,4 miljoner kronor nyligen vilket är helt galet bra! Vi tog ett snack med serieskaparen Jörgen Karlsson om hans fortsätta fälttåg på Kickstarter.

Hejsan Jörgen du ligger inte på latsidan direkt nu är ännu ett projekt (Dödlig kommendering) lanserat, berätta?
– Efter några trevande första år är tanken att få upp utgivningstaken från ett nummer per år till två. Karl Kämpe Äventyraren – Dödlig kommendering är den fjärde serietidningen som jag producerar och det känns som om jag äntligen börjar få ordentlig kontroll över arbetsflödet. Större erfarenhet och bättre kontaktnät i kombination med framsynthet och bättre organisation gör att det nu går mycket snabbare att producera en serietidning från ax till limpa så att säga. 2019 kommer att bli första året med dubbel utgivning och redan nu är förberedelserna för nästa nummer igång.

Jörgen Karlsson.

Vad har du lärt dig från de tidigare numren och Kickstarterkampanjerna?
– Ta ingenting för givet, stressa inte och sikta hellre litet för lågt än för högt. Eftersom Kickstarter är en gräsrotsfinansieringsplattform som ger allt eller ingenting kan det bli väldigt svettigt och nervkittlande de sista dagarna om finansieringen inte riktigt är i mål. Som tur är har alla kickstarters för Karl Kämpe Äventyraren gått i mål på rätt sida om målsumman. Denna gång har jag spänt bågen högre än tidigare men samtidigt finns det ingen anledning att inte tro att stödet för kickstartern kommer att finnas där. Det vore dock väldigt förargligt om inte målsumman kan uppnås i tid.

Din första produktion Djävulsk kust drog in 8 260 kronor den andra drog in 26 220 och nu då ditt fjärde nummer Dödlig kommendering är redan uppe i 23 850 (79 procent) med 10 dagar kvar – är man någonsin orolig eller känns det som du har en stark fanbase nu?
– En kickstarter drar in absolut mest pengar i början och i slutet av den vanligtvis 30 dagar långa kampanjen. De två-tre första dagarna går således allting som tåget när pengarna flödar in och allt är frid och fröjd. Efter dessa första dagar stannar dock det mesta av och man hamnar i det som på engelska kallas för The Kickstarter Dead Zone. Det vill säga perioden mellan början och slutet där allt går segt och varje nytt bidrag bara känns som en liten ljusglimt i ett kompakt mörker. Det är under denna tidsperiod som man förvandlas till ett vandrande nervvrak som börjar ifrågasätta vad det är man egentligen har givit sig in på. Givetvis har jag nu arbetat ihop en liten och trogen fanbase som det går att lita på, det gäller bara att få denna att växa och engagera sig mer i mina projekt så att de kan finansieras ännu fortare.

Du är manusförfattare men har ofta en ny person varje gång som bildsätter. Vi har tidigare sett Per Folmer, Fredrik Mattson och Reine Rosenberg. Vi får i denna tidning möta Sika Murti, vad har han gjort tidigare och hur var det att jobba med honom?
– Tidigare har jag främst arbetat med svenska serietecknare och illustratörer som har tecknandets ädla konst som bisyssla. De har med andra ord frilansat mellan andra projekt. Jag är jättestolt över dessa frilansares insatser men om man vill ha något gjort snabbare så måste man vända sig till någon som kan teckna på heltid. Detta skulle troligast bli tokdyrt om jag bad en svensk serietecknare att göra det. Däremot finns det många duktiga serietecknare utomlands som kan göra ett bra arbete för en tolererbar summa pengar. Att arbeta med indonesiern Sika Murti var verkligen en intressant upplevelse. Dels så kommunicerade vi med varandra på halvtaskig engelska och dels var vi vakna helt olika tid på dygnet. Genom att kompromissa, visa tålamod och framför allt vara ärliga med varandra så förflöt arbetet förvånansvärt smärtfritt vilket jag hoppas kommer att synas i serietidningen.

Ponera följande: Ett gäng usla moscoviter är och plundrar hus och lägenheter i Luleå på väg hem till Ryssland. Du får chansen att rädda en av dina Karl Kämpe-berättelser, vilken skulle du välja och varför?
– Det roliga är att det känns som om för varje nummer av Karl Kämpe Äventyraren så utvecklas serietidningen. Jag får möjlighet att testa olika sorters berättande även om det är lätt att dra alla över en kam och kalla det för pojkdrömsäventyr. Om jag måste välja så är berättelsen Den enda kvinnan från Karl Kämpe Äventyraren nummer 2 min favorit. Dels för att det är den första längre berättelse som jag skrev och dels för att narrativet enligt mig hoppar mellan dåtid och nutid på ett väldigt intressant sätt.

Sista frågan, finns det något svenskt serieprojekt eller serietecknare du vill lyfta?
– Oj, det finns så många. Kim W Anderssons ”Astrid”, Patric Nyströms och Per Demervalls ”Siri”, Sara Bergmark Elfgren och Karl Johnssons ”Vei” och givetvis allt med Peter Bergting, Daniel Thollin och Lars Krantz.

LÄS MER: Karl Kämpe ges ut tack vare Kickstarter (intervju från 2017)