Spelrecension: Du tillhör koloniskeppet ”Hope” som försvann för 70 år sedan. Alla ombord är sövda i kryo-sömn. En galen forskare samt ökänd brottsling har hittat skeppet och valt att väcka just dig. I samma sekund som du vaknar skickas du ut igen. Det visar sig att stjärnsystemet ”Halcyon” styrs av några företag och där profit är den högsta religionen. Det är upp till dig att navigera i denna intrikata politiska sfär för att nå ditt mål: att återväcka alla från din koloniskepp ”Hope”. I The Outer Worlds öppnas en ny, spännande värld där du är med och skapar berättelsen som kommer att forma stjärnsystemets framtid.

Kan dessa desertörer bygga ett nytt samhälle med sin till synes ekologiska utveckling? Eller vad är det som används som gödningsmedel???


The Outer Worlds är ett nytt RPG från skaparna av Fallout. Likheterna är många, framförallt estetiken och den mörka humorn. Det är en mörk värld där människor gör det bästa av situationen. Företagens olika policys genomsyrar samhällena. De är både underhållande och ger en förklaring till hur samhällena fungerar. Det första företaget du kommer i kontakt med är Spacer’s Choice. En av deras slogans är ”It’s not the best choice – It’s Spacer’s Chioce!”. Ett bolag där konsumtion är den heliga regeln. Mycket, snabbt och billigt. Kvalitet är oviktigt. ”We cut corners so you don’t have to” – är en annan fras som fastnade. Det jag märkt hittills i min första spelomgång är att det verkar finnas en del utbrytargrupper på de olika planeterna. Det är upp till dig vilka du vill hjälpa- hur du vill forma stjärnsystemets framtid.

Det är historien och världarna som är spelets styrka enligt mig. Där finns RPG-element som gör dig sugen på att spela igen för att testa andra val. De olika världarna består av platser, instanser, som du tar dig emellan. Du låser upp fler ställen som du kan ta dig till efterhand. Det är på så vis relativt styrt åt vilken riktning du ska ta för att komma framåt. För mig är det positivt. Det finns många olika uppdrag(eng: quests)- huvuduppdraget för spelet – sidouppdrag – uppdrag för dina kompanjoner – uppdrag för de olika företagen och grupperingarna. Det blir en hel del uppdrag efter ett tag så jag gillar att du sakta bjuds in till olika världar i spelet.

Nyskapad karaktär har ganska låga skills/färdigheter


Karaktärsutvecklingen är bra. Det är likt de tidigare från Fallout-genren. Du har attributes, skills och perks. Dina skills kan du öka vid ny level och olika händelser under spelets gång kan ge dig möjlighet att utveckla en perk. Jag var en aning vårdslös och tog en hel del fallskada vid flera tillfällen – då kom det upp att jag kunde välja att ta en hjärnskada från att allt fallande och låsa upp en ny perk. En väldigt kul detalj helt i min smak.
karatärsinställningar för ansiktet

Glädjande och kul att kunna ändra ditt ansikte in i minsta detalj. Dock märkligt då spelet senare är i förstaperson(first person) och att din karaktär inte syns i dialogscenerna.


I skrivande stund har jag spelat 24 timmar. Det känns inte som att jag kommit särskilt långt. Jag har besökt en tredjedel av de olika världarna. Det är mycket dialog, historia och lärdom(eng: lore). Det är oerhört välskrivet, alla dialoger har röstskådespelare(eng: voice acting) och du bjuds in till många tuffa dilemman. Jag kan tänka mig att spelet är kul för den som bara vill köra action-rpg men det är ett spel som briljerar för den som gillar två timmars prat med olika karaktärer mellan striderna. Där är spelets styrka. Outer Worlds uppnår dataspelens ädlaste konstform, interaktiv storytelling. Det är som att läsa en bra bok eller se en bra film och samtidigt vara med och styra berättelsen.

Barrikaden har erhållit ett recensionsexemplar av spelet.