Spel:
Efter en grymt intensiv helg med galna killing sprees, teamplay i toppklass och festliga vinnarposer kan nu Barrikadens tre Overwatch-hjältar Linnea, Jonas och Robin sätta sig ner tillsammans för att pusta ut och skryta om sina bästa krigshistorier från helgens öppna beta.
Spelstudion Blizzard slår sig in på ny mark med Overwatch då de tidigare aldrig gjort ett högtempo-FPS. De har även för första gången på länge vågat röra sig utanför sina två redan etablerade universum som de skapat runt Warcraft och Starcraft och skapar därmed ett nytt IP med Overwatch. Storyn hör verkligen inte till spelets starka sida, en ganska överanvänd klyscha för en dystopisk framtid som vi sett om och om igen i populärkulturen. Overwatch utspelar sig nämligen på jorden i en snårig framtid där robotar med artificiell intelligens som skapats av människan för att serva dem, plötsligt reser sig mot sina förtryckare. För att få bukt med detta skapar FN en elitstyrka, Overwatch, fylld med människans bästa forskare, äventyrare och krigare. Trots många heroiska dåd och att de blivit hyllade av många talar människorättsorganisationer om krigsbrott och Overwatchstyrkan förbjuds. Flera år senare står jorden inför en ny kris där korrupta företag utför terrordåd och Overwatch är än en gång tillbaka för att skipa rättvisa.
Det ska sägas att storyn inte ens åker i baksätet i Overwatchkärran utan får i princip springa efter med kryckor och har såklart väldigt svårt att hänga med. Spelet har inget storyläge utan historien kan man ta del av genom olika trailers Blizzard har släppt till spelet och genom att läsa om karaktärerna på spelets hemsida. Väl inne i spelet fokuseras det på en sak: Gameplay.
Gameplay & karaktärer;
Robin: Jag gillar verkligen att det är snabbt, att man kan byta hjälte fritt under matchen och hittills verkar communityn vara bättre än till många andra spel. Inte en enda gång tjafsade någon. Håller det i sig är jag frälst! Kan redan säga att jag kommer köpa spelet ändå, så pass roligt hade jag under helgen.
Linnea: I det stora hela levde spelet upp till mina förväntningar. Något som jag dock snabbt reagerade över, och som jag tycker är dåligt, är att det inte finns en mini-karta någonstans. Det är något som jag är van vid att ha i bland annat Leauge of Legends, Diablo och Counter Strike. Detta var ganska tufft i början när man inte hade någon aning om hur banorna såg ut eller hur stora de var, men det blev såklart lättare efter varje gång man spelade dem. Grafiken är bra, miljön är detaljerad och färgrik. Man hör motståndarnas fotsteg när de närmar sig, vilket gör att man måste vara på sin vakt och både lyssna och titta sig omkring. Matcherna är lagom långa, allt från 3-15 minuter, beroende på hur fort det ena laget kan lösa uppdraget.
Blizzard har lyckats att göra många olika typer av karaktärer i Overwatch, både när det kommer till utseende, vapen och förmågor. Ingen karaktär är den andra lik och alla är jobbiga att möta på sitt sätt. De har olika ursprung, kroppsspråk och dialekter, vilket gör det ännu roligare att spela och det ger oss som spelare olika uppfattningar om karaktärerna. Jag gillar också att det finns flera kvinnliga och inte bara manliga hjältar, även om det förvisso är fler manliga.
Balansen mellan karaktärerna tycker jag är bra. Vissa karaktärer är lättare att lyckas med, men mer förutsägbara – som motståndare har man ett hum om hur mycket skada dem gör med sina olika förmågor. Medans andra karaktärer är svårare att bemästra, handlar mer om talang och reflexer, där spelare kan överraska med oförutsägbara manövrar.
Jonas: Gillar hela känslan i Overwatch grymt mycket. Kontrollerna är fantastiskt responsiva och de abilities som hjältarna har är perfekta för bra teamplay. Håller helt med Linnea, saknade verkligen en minimap då jag hittade vilse hela tiden. Förstår också varför de inte väljer att ha med den då det minskar campingen, höjer tempot och man får helt enkelt leta upp folk istället för att bara spela genom att se fiendernas prickar på kartan som i t.ex. Call of Duty och Battlefield-spelen. Och man lär ju sig såklart kartorna tillslut.
Håller med Linnea även när det kommer till karaktärerna. Kul med så mycket olika hjältar som verkligen funkar på väldigt olika vis. Det märks att de sneglat på LoL och DotA när de snickrat ihop alla hjältar och hur de ska komplettera varandra. Hjältarna har fyra olika typer, Offense som gör massor med skada, Defense som mer är inriktade på att dela upp och försvaga fienden, Tanks som såklart ska tåla så mycket smisk som möjligt och sedan Support som buffar och healar laget. Här är det verkligen en för alla och alla för en för har man inte en bra balans i alla typer kommer ditt lag att sjunka som en gangster i betongskor.
Måste också ge Blizzard en liten klapp på axeln för att ha tagit ett steg i rätt riktning när det kommer till hur kvinnor i deras spel porträtteras. Det är inte så bra så att det ska utbringas en eloge, men kollar man på den otroligt sexistiska synen på kvinnor i t.ex. World of Warcraft så finns det i Overwatch kvinnor av olika kroppstyp, de flesta har kläder som faktiskt matchar sin profession och de får vara totala badasses utan att vart enda en ska rättfärdiga den attityden med sexiga oneliners. Friskt!
Banor & Levels;
Linnea: Gillar att det finns olika typer av banor, miljöer, och en del olika speltyper. I vissa ska man exempelvis eskortera något från ena sidan av banan till den andra, och i andra banor ska man erövra vissa platser som motståndarna ska försöka skydda.
Jag gillar att man inte låser upp saker som gör att karaktärerna blir bättre in game, som i exempelvis League of Legends, där man kan göra mer skada eller tåla mer efter varje level man uppnår. Att detta inte finns i Overwatch ger alla spelare samma förutsättningar, det som skiljer bra och dåliga spelare mot varandra är erfarenhet och talang. Att man däremot låser upp Loot boxes efter varje level man uppnår är hur kul som helst. Jag är en person som älskar att personifiera mina karaktärer, och här kan man inte bara få nya utseenden till dem, utan även nya kommentarer som de säger ingame och nya poseringar som visas i slutet vid vinst.
Jonas: Banorna håller hyffsat hög standard. Tyckte att vissa av dem hade ganska stora areor som var ”döda” där aldrig någon rörde sig utan där man alltid istället hamnade när man sprang fel. Men alla banor som fanns med i betan innehåller det som krävs för att gamplayet ska bli intressant nämligen olika chokepoints där hela lagets teamplay ställs på prov. Har du ingen tank eller ingen healer så kommer det väldigt snart att visa sig på dessa punkter i banan. När det kommer till tematiken kunde de ju haft lite mer fantasi tycker jag. Ett tempel till en gammal egyptisk gud? Jag menar, kom igeeeeeen??
Håller helt med Linnea kring level-systemet. Grymt bra att det inte ger bonus till dina karaktärer ingame utan mer sköna skins och annat gottigt för att personifiera dina favoritkaraktärer. Kan säga att jag helt föll för Mei med sina is-abilities.
Annat som bör nämnas?
Robin: Såg på finalen av GosuGamers Overkill-serie. Sjukt underhållande, hyfsat varierad meta och väldigt svängiga matcher var det jag fick med mig därifrån. Vilket tyder på att det kan bli en riktigt bra e-sport med rätt förutsättningar (som Blizzard såklart kommer ge det).
Linnea: Best play of the game är verkligen något jag älskar! Spelet väljer att visa upp den häftigaste/bästa sekvensen från matchen när den avslutas. Först får alla 12 spelare se vem som har gjort sekvensen, där personens namn och karaktär visas upp. Därefter får alla ta del utav en repris som visar själva sekvensen.
Inte nog med det! När detta har visats, kommer det upp information om spelare som har varit bäst på olika saker i matchen. Vem som exempelvis har gjort flest kills eller blockerat mest skada. Sedan kan man lägga en röst på den spelare som man tycker har gjort allra bäst ifrån sig, snacka om egoboost.