Film: För ett par dagar sedan nåddes vi av nyheten att det svenska spelundret – Minecraft – ska filmatiseras av Warner Bros. Några ropade ja! Några ropade nej! Och många ropade inte alls utan lyfte bara på ena ögonbrynet och tänkte: hur..?

För de oinvigda, detta är Minecraft:

Minecraft är ett så kallat sandlådespel som lanserades 2009 av den svenske indiespelutvecklaren Markus ”Notch” Persson. I den karaktäristiska spelvärlden, som består av stora block, tillåts spelarna vandra runt och forma omgivningen efter den egna fantasin. Gräver man exempelvis loss ett block med jord så hamnar blocket intakt i din ryggsäck och du kan sedan placera ut det var du vill, för att exempelvis bygga ett jord-hus.

Minecraft - jordhus

Ett jord-hus, skapat av undertecknat.

Om ni, mot förmodan, inte drog efter andan av förundrad när ni såg bilden ovan så vill jag betona att ett jordhus inte är något skrytbygge inom Minecraft-communityn. Likt med jord-block går det att bygga med stenblock, träblock, sandblock och en mängd andra material. Vissa lägger ner rent absurt mycket tid för att bygga helt galna skapelser.

Nu ska alltså detta sandlådespel förvandlas till bio-film. Och jag kan inte låta bli att le vid tanken på manusskrivarnas utmaning, spelets ”story” är nämligen lite märklig.

Du spelar som Steve, en man som av oklar anledning plötsligt befinner sig helt ensam i ett öde landskap. Du måste snabbt bygga ett skydd för på natten fylls världen av zombies, jättespindlar, vålnader och creepers (exploderande mutanter) som vill döda dig – vart dessa varelser kommer ifrån får man aldrig veta.

Den gröne där är en creeper, ett vida fruktat monster. Inte tvunget för att det kan döda dig utan för att den lätt kan förstöra många timmars byggande när den exploderar.

Den gröne där är en creeper, ett vida fruktat monster. Inte tvunget för att den kan döda dig utan för att den lätt kan förstöra många timmars byggande när den exploderar.

Du kan, när du spelat ett tag, konstruera en portal för att ta dig till The Nether, typ underjorden. Där bland lavafloderna möter man eldklotskastande spöken samt zombie-gris-män som vill hugga ihjäl dig med hjälp av guldsvärd – varför får man aldrig veta.

Spelets fokus låg nämligen redan från start på byggmöjligheterna och inte på själva storyn. Vilket är anledningen till att alla farofyllda spelelement tycks komma från en fantasirik programmerare som hittat på saker efter hand – vilket också var vad Markus Persson gjorde. Faktum är att det två år efter beta-släppet fortfarande inte fanns något sätt att klara spelet. Detta besvärade delar av spelarsfären som lyfte frågan i forumen och lagom till spelets ”färdigställande” 2011 lade man till ett sätt att klara spelet. Jag skriver ”färdigställande” då spelet fortfarande utvecklas och nya uppdateringar skickas ut hela tiden.

Ett udda slut

Hur klarar man då Minecraft? Jo man dödar en speciell typ av vålnader som lämnar efter sig en speciell typ av pärlor. Dessa kan man kasta upp i luften för att de ska visa vägen till en speciell portal. Hittar du denna så använder du likadana prälor för att aktivera den och kan då ta dig till en speciell dimension som sinnrikt heter ”The End”. I The End är det fullt av tidigare nämnda vålnader och i luften svävar en stor drake. Dödar du den så klarar du spelet. Eller ja, du kommer tillbaka till den vanliga världen så att du kan fortsätta bygga.

I Hollywood har ansvaret för att förvandla denna galenskap till begriplig film landat på Roy Lee. Producenten är uppenbarligen av den modigare typen då bland de i dag 100 miljoner(!) aktiva Minecraft-spelarna så finns det en del riktiga fanatiker. Men visst, Roy Lee producerade faktiskt The Lego Movie som hittills dragit storpublik. Lego är, får man ju säga, också rätt fokuserat på fritt byggande så han kan mycket väl vara rätt person för jobbet.

Vi på Barrikaden ser i alla fall med spänning fram emot Minecrafts biopremiär.