PC:Hjortar springer runt i skogen. Mina små invånare går runt och utför sina uppgifter. Träd ska huggas ned. Valnötter ska skördas och potatis ska odlas. Fiskarna hoppar i floden och byn är inne i en väldigt expansiv fas. Men vad är det som skymtas där i utkanten av byn? Någon sorts tornado? En liten stund efteråt är byn ödelagd och de få överlevarna sörjer sina fallna fränder. Banished visar sig från sin bästa sida.

Spelet låter dig börja med ett litet förråd av resurser på mediumnivån och fem familjer som du kan bossa runt med.

Spelet låter dig börja med ett litet förråd av resurser på mediumnivån och fem familjer som du kan bossa runt med.

Banished är ett spel som skapats av en enda person. Det är helt vansinnigt med tanke på hur det här spelet ser ut och vilken känsla som finns i det.

Spelet låter dig ta över en liten grupp människor som ska bygga upp ett nytt samhälle i vad som får antas vara medeltiden. Du ska lyckas ge dem mat, husrum, kläder och ved så de inte fryser ihjäl under vinterhalvåret.

Bygger du ett hus flyttar det in en man och en kvinna där och de börjar rätt snabbt producera barn i en rasande takt trots att de själva innehar en nästan oroväckande låg ålder. Detta är bra för du får med tiden fler arbetare. Nackdelen är att du måste ju mata dem med. Samt skaffa ett hus åt dem. Bygger du inga nya hus så har de unga ingenstans att bo och ingenstans att skaffa egna barn. Vilket gör att hela byn dör ut om du inte bygger nya hus med jämna mellanrum.

 Men dina små fina undersåtar dör ju också som sagt om de inte får mat. Eller om det kommer sjukdomar till byn och du inte har medicin. Och ibland kommer det som sagt också tornados och andra naturkatastrofer. Skörden kan dessutom slå fel vilket ju är katastrofalt.

Dör det personer så sörjer deras familjer det. Har du inte byggt en kyrkogård dit de kan gå och vara ledsna så blir de mer ineffektiva. Ja dina små människor kan alltså bli deprimerade. Du hörde mig.

 

Efter elva långa år börjar Barrikadens by stabilisera sig.

Efter elva långa år och en naturkatastrof så börjar Barrikadens by att stabilisera sig.

Spelet har en fantastisk stämning och det är väldigt rogivande för det mesta att se dina arbetare gå till jobbet, barnen springa runt och leka samt se naturen betvingas.

 Jag får villigt erkänna att ett av mina bästa spel någonsin är Settlers 2. Det är väldigt skönt att slippa stressigt micro. Att det går att pausa i Banished är vansinnigt gött enligt mig. Känslan av att leda ett bondesamhälle framåt är nästan förvånandsvärt givande. Jag gillar att de små människorna lever sina egna liv. Har namn och känns väldigt verkliga. När tornadon slet min by i stycken och lämnade många döda efter sig blev jag riktigt ledsen. Inte bara för att min fina by var förstörd. Utan för att hela familjer som varit med mig från början dog. Det är inte alla spel som lyckas med det. Spelet bygger lite på den överlevnadstrend som går i spel nu när man ska samla resurser och överleva diverse naturkatastrofer och zombieapokalypser.

Spelet är lagom utmanande och stressande till en början där man vill balansera expansion med att faktiskt kunna göda sina små människor. Efter att ha spelat en stund så börjar det dock stabilisera sig en del och när du byggt allt som går att bygga tappar spelet litegranna. Det blir mer av samma och det oväntade som kan hända är naturkatastrofer, att skördar slår fel. Eller att handelsmannen dyker upp med en ny gröda som du inte redan har.

Känns dock som skaparen kan vidareutveckla konceptet framöver med mer byggnader, nydesignade hus och kanske även fler nymodigheter.

Sammanfattningsvis är detta ett spel för den tålmodige. Den som vill se en by växa. För dig som kanske inte behöver så mycket action i dina spel. Passar nog också dig som var besviken på SimCity från förra året. Även om det inte finns riktigt lika mycket att bygga tyvärr.
Det är egentligen det enda minuset. När man väl lyckats leda sin by ett tag och den har stabiliserats så är det inte lika roligt. Lite mer byggnader att bygga. Lite mer att göra så hade detta varit ett fantastiskt spel. Nu är det bara jävligt bra.

Spelet skapar historier. Något som jag gillar. Jag minns vinter år 5 då veden tog slut. När tornadon slog till år 10. Den stora matbristen år 7.
Att allt är skapat av en ensam kille är helt vansinnigt. Precis på samma sätt som att det är fantastiskt att se små digitala människor hugga ned träd och känna sig nöjd när man lagt en rak väg.

Man kanske skulle ta och prova en svår karta också…