Game Boy: För en vecka sedan gick Andreas ”hiro” Karlsson, som ni bland annat kan se i GamingGrannar, i mål med sin episka Game Boy-bedrift. Efter 500 timmars spelande under 14 månader hade han då klarat ALLA 136 SCN-märkta spel som släpptes till Game Boy i Sverige.
– Kollar man på hur snabbt jag brände 500 timmar när World of Warcraft var helt nytt verkar detta helt plötsligt inte så farligt.
Beskriv känslan i tv-spelstermer hur det var att äntligen klara av den här bedriften?
– Slutbossen är död, din level är maxad och alla side-quests avklarade. Men bakom nästa hörn väntar såklart NewGame+.
Hur firade du?
– Genom att tacka alla mina tittare och sedan visa upp vad som händer härnäst – spela igenom alla de 21 spelen som ligger på Nintendos Snes mini konsol. Båda jag och dem behöver en liten Game Boy-paus just nu.
136 spel på 14 månader och totalt 500 timmars spelande – det låter ganska galet utskrivet i siffror, eller vad säger du?
– 500 timmar för att klara av 136 stycken spel innebär en snitt-tid på 3,5 timmar per spel. Rätt nöjd med den statistiken ändå. I denna ekvation skall vi även lägga till att de fem spelen som tog längst tid tillsammans står för nästan 120 av dessa 500 timmar och antalet månader blev rätt många då jag bara streamar tre kvällar i veckan. Kollar man på hur snabbt jag brände 500 timmar när World of Warcraft var helt nytt verkar detta helt plötsligt inte så farligt.
Hur många har klarat den här bedriften i Sverige?
– Så vitt jag vet är jag ensam om just denna specifika bedrift, ja. Att jag dessutom live-streamat varje minut av varje spel är ju såklart extra kul då vem som helst kan kolla in när som helst på Twitch och Youtube där jag även laddat upp mina videos.

”Hiro” tog sig en välbehövlig tupplur tillsammans med de 136 spelen efter att Projekt Game Boy avslutats. Bild: Andreas ”hiro” Karlsson
Du har sänt allt på twitch, hur mycket har de peppande tittarna betytt för dig i din långa väg mot ”end credits”?
– Väldigt mycket såklart. Många tittare har även spelat samtidigt som mig hemma på sina konsoler och när dem kommit längre i spelet än mig blev det en extra push på att faktiskt komma ikapp. Spel som Hyper Lode Runner, Boxxle, Side Pocket och F-1 Race kommer jag aldrig glömma bort den supporten jag fick.
Vad är tjusningen med Game Boy?
– Många faktorer som spelar in här såklart. Men det är en blandning av att jag inte hade en Game Boy själv när jag växte upp, jag fick passa på att spela hos mina vänner när tillfälle gavs. Att jag under denna och förra konsolgenerationen föredrog både Nintendo DS och 3DS framför konsoljättarna har gett mig förkärlek till handhållna konsoler och det faktum att jag faktiskt redan spelat igenom drivor utav NES- och SNES-spel redan. Det kändes helt enkelt mer intressant ur en personlig synvinkel att ta mig igenom massor utav spel jag aldrig förr klarat av.
Det har blivit några världsrekord också under tiden, berätta!?
– Världsrekorden i Tale Spin och Sailor Moon R hände ju såklart inte under en Projekt Game Boy-stream. Här handlar det om att vi i grund och botten inte är så överdrivet många Game Boy-streamers på Twitch och jag har helt enkelt lärt känna communityt. I och med detta öppnades en värld av speedruns, tävlingar och turneringar. Två gånger per år håller Moelleuh på Twitch – Tiny Ten -. Detta är ett Game Boy-race där man på så snabb tid som möjligt skall klara av 10 stycken förbestämda spel. Så genom denna träning, som pågår i några veckor, såg jag möjlighet att klara av spelen i fråga lite snabbare helt enkelt. Riktigt roligt att man genom detta Projekt även slog sig in i speedrun-världen, något som fascinerat mig länge.
En del spel är ju i princip omöjliga att ”varva” – nu har jag inte koll på alla Gameboy-spel – som till exempel Pac Man som även finns till Nintendo och Game Boy förutom till arkad. Stötte du på några omöjliga eller nästintill omöjliga spel?
– Nä egentligen inte. I fallet Pac Man var målet att klara av bana 13. Efter bana 13 är det alltid samma bonus ”frukt” man får och eftersom spelet därifrån loopar så räknas det som avklarat. Pusselspel som Tetris & Dr.Mario har ju faktiskt sekvenser som spelas när vissa mål har nåtts och därför såg vi dem som avklarade.
Du inspirerades av TheMexicanRunner som körde igenom hela NES-katalogen – och ni hängde nu under Retrospelsmässan. Det fanns en del att snacka om antar jag?
– Det var otroligt roligt att skaka hand och få prata med TMR på Retrospelsmässan i Maj. Som du säger inspirerades hela streamen av just honom då det uppstod en stor tomhet för både mig och min sambo när han helt plötsligt var klar efter 3år. Vi passade på att intervjua honom till GamingGrannar på youtube såklart och sedan på kvällen över några öl fick vi bland annat prata mycket om hur det är att streama en ”Complete Console Challenge”. Det kändes som han tyckte det var väldigt roligt att prata med en person som pysslat med samma typ av streams. Även om mitt Game Boy spelande verkligen inte kan jämföras med hans otroliga bedrift.
Vilket var det…
1) bästa spelet?
– Zelda: Link’s Awakening är fortfarande det bästa spelet som hela Game Boy biblioteket har att bjuda på.
2) svåraste spelet?
– Hyper Lode Runner. Det tog inte längst tid att klara av med sina 30h, men den otroliga tajming det här plattforms-pusselspelet kräver tillsammans med otroligt mycket tur över hur fienderna agerar gör spelet ofta väldigt orättvist.
3) konstigaste spelet?
– The Rescue of Princess Blobette Starring a Boy and his Blob. Säger inte titeln allt?
4) fulaste spelet?
– Dragon’s Lair. En portning av hemdatorspelet ”Roller Coaster”. Så vad dem gjort är att hela världen som alltså från början är ett tivoli nu har fått ett medeltida tema. Detta spel har alltså inget med NES spelet att göra.
5) sämsta spelet?
– Super Kick-Off. Att ens kalla det här spelet för ett fotbolls-spel är att överdriva.
6) roligaste spelet?
– Väldigt svårt att svara på, men ett spel jag alltid kommer komma ihåg efter Projekt Game Boy för att det spred glädje är Kirby’s Block Ball. Alltså Alleyway/Breakout tolkat i Kirbys universum, helt fantastiskt roligt och perfekt utmanande när man hade som mål att ta de poängen spelet ville man skulle ta på varje bana för att låsa upp den sista striden mot King Dedede.
7) snyggaste spelet?
– Shadow Warriors. Mest för att jag älskar stämningen i spelet, perfekt tolkat på den lilla monokroma skärmen.
Dröjer det tills du plockar fram Gameboyet på ett tag nu eller?
– Verkligen inte, jag spelar mer eller mindre Game Boy varje dag. Man har alltid en speedrun att träna på eller ett nytt spel att kolla upp hur det ser ut. Fördelen med bärbara konsoler, finns alltid tid att spela 15min eller 2h.
Vad händer nu, det är väl inte ”game over” för dig?
– Verkligen inte. Projekt Game Boy blev inkörningsporten för Twitch åt mig på riktigt och efter byggt upp en fantastisk chatt med mina tittare tänker jag inte försvinna över en natt. Som jag skrev tidigare tänkte jag ta en liten paus från just Game Boy och spela genom de 21 spelen som ligger på Nintendos Snes Mini, vi har fullt upp med F-Zero för stunden. Efter några månader Super Nintendo kommer vi falla tillbaka på Game Boy igen är tanken, men det kommer blandas med NES spelande och även en hel del nya spel är planen.
Bengt out.