Krönika: Vad har gamers, brasilianska fotbollsspelare, porrstjärnor och rappare gemensamt? Alla vill ”scora”? Tja, kanske lite långsökt. Men de delar definitivt en annan sak – en förkärlek till artistnamn. De coolifierar sitt namn, bygger upp alter egon och sin image. Det fastnar på något sätt i andras medvetanden. Fler borde ha sådana.
HeatoN, Ronaldinho, Jenna Jameson och Promoe är alla kändisar inom sitt skrå men heter helt eller delvis någonting annat. Inte många vet vad. Och jag tycker inte att det spelar någon roll. De är kända och ihågkomna med sina påhittade namn och nu hoppas jag att även resten av populationen tar till sig ett artistnamn. För vad kan bli mer 2014 än att bygga upp det egna varumärket?
Lasse Stefanz sångare Olle Jönsson hävdar att de var först med att lägga till ett ”z”. Hade de överlevt ute på dansbanorna i 40-50 år utan sitt ”z”? Hade Liza Marklund sålt en enda bok utan ”z” i smek/förnamnet? Kanske, men det hade nog inte gått lika bra. Deras namn hade troligen inte fastnat i huvudet hos fler än de redan frälsta. Smarta knep som funkade för deras varumärken.
En mer modern namntrend är att lägga till ett coolt mellannamn från någon idol, eller bara någonting roligt. När David Beckham var som störst kunde man läsa om fans runt om i världen som la till Beckham till sin egen namnskara. Star Wars är så klart en annan källa. Till exempel finns det 15 Skywalker i Sverige och en kulturarbetare bär faktiskt namnet Lord Vader. En norsk fotbollsspelare med förnamnet Jan gick med på ett vad och la till Banan som mellannamn. Sjukt roligt.

Jan Banan – en karaktär i Torsk på Tallinn – spelad av Robert Gustafsson. Men också namnet på en norsk fotbollsspelare.
Namn är som tatueringar. De går i vågor. Ena dagen hett och nästa vecka, tja, inte lika hett. För nygaddade svanktatueringar och tribaler ser man inte lika ofta längre. Och jag tror inte att många längre funderar på att lägga till både Neo och Morpheus (från Matrix) som namn vilket en person i Sverige gjorde när det var som häftigast med slowmotion och långa rockar.
Dagens trendnamn från populärkulturen hämtas bland annat från Game of thrones. De har av språkliga skäl slagit sig in mer i USA. År 2013 döptes 1 135 nyfödda till Arya, 241 till Khaleesi och 67 till Daenearys.
Även Wreck-It-Ralph har dragit sitt strå till stacken. 2013 döptes 63 tjejer till Vanellope som är racingtjejen i den animerade filmen. Min personliga Marvelfavorit Wolverine verkar vara en god förebild då 12 270 amerikanska pojkar och 704 tjejer döptes till Logan förra året.
Ett svenskt exempel är namnet Viggo. 2000 och 2001 fanns inte Viggo med på topp 100 av de populäraste namnen bland nyfödda pojkar. I slutet av samma år hade Peter Jacksons första Sagan om ringen-film premiär. Hjälten Aragorn spelades av Viggo Mortensen. Och vips, 2002 hade namnet Viggo klättrat upp på plats 82 med 127 nyfödda pojkar som fått danskens förnamn. Toppnoteringen, plats 26, kom 2009 med 541 nya ”viggossar”. Förra året förlöstes det 390 stycken med namnet Viggo. Trenden håller i sig rätt bra fortfarande, men hur länge till innan nästa stora fenomen dyker upp?
Hermione (Harry Potter), Dexter (från tv-serien med samma namn), Woody (Toy Story), Bella (Twilight-filmerna) är andra namn som gått från väldigt låga siffror till väldigt mer populära.
Jag vet att många musiker går runt med mängder av roliga och coola bandnamn i huvudet. Långt före de ens har några medlemmar eller låtar. Punkband är väl bland de roligaste. Eller vad sägs om Radioaktiva räker, Köttgrottorna och The Kristet utseende. Plus en hel hög för obscena namn för att skrivas ner. Man kommer ihåg dem, det är det jag vill åt, även folk som inte lyssnat på punk.
Om man nu inte råkar vara med i ett punkband eller är född med vad som kan liknas ett artistnamn så tycker jag att det hade livat upp stämningen om allt fler människor skulle börja använda ett alter ego-namn eller artistnamn.
Modet finns sedan tidernas begynnelse bland rappare och gamers, men även på den i sammanhanget nyare Roller derby-arenan. Där är det Ballbreaker hit och Shiteface dit i laguppställningarna. Givetvis vill jag nu se att hela grejen med nyskapande och nya namn tar nästa kliv – in i vardagslivet. Bortanför battle.net och musikvärlden. Jag vill se någon som på det viktiga mötet presenterar sig som Knas Boll, Tengil eller något eget som Smuts Raxxon.
Kanske kan företagen gå i bräschen? Frisörsalonger är ju i princip den enda branschen där roliga namn är legio. Tänk er bara vad mycket mer humor man fått uppleva och mer iögonfallande det hade varit med texten Mäktiga Pung-Olles Rörmokeri strajpat på sidan av skåpbilen. Klart en hade anlitat den firman liksom.
Bengt out.