Heroes of the Storm:
Barrikadens gästskribent Pontus skrev för ett år sedan om Alpha-stadiet i Heroes of the Storm. Nu tar vi ett steg längre fram och Linnea testar på beta-versionen.
När jag startar Heroes of the Storm blir jag välkomnad till Blizzards magiska värld. Jag ser fantastiska detaljer som är samlade från Starcraft, Diablo och World of Warcraft. Blizzard har alltid haft den där fina känslan till att skapa det lilla extra, och det har de minst sagt lyckas med i deras nya MOBA-spel.
Jag är alltid lika spänd på vilket slagfält som vi kommer att få spela på. Vilka uppdrag vi ska spela efter och vilka strategier vi ska använda oss utav. Jag imponeras av hur ett MOBA-spel kan utvecklas till något så mycket mer än bara “försten som dödar motståndarens bas vinner”. Spelet erbjuder ett riktigt samarbete, fler typer av strategier, och större möjligheter till att uppgradera sin hjälte på ett personligt sätt.
Att få spela Tyrande från World of Warcraft är något jag personligen har varit mest exalterad att göra. Sedan jag började spela World of Warcraft har jag funderat på vem den vackra nattalven på laddningssidan är och nu får jag äntligen spela henne.
Varje gång hon levlar upp under matchens gång blir hon starkare och starkare. Vid vissa levels får jag välja bland olika alternativ på vad jag vill förbättra hos henne. Vilka av hennes egenskaper jag vill utveckla och vilka spells jag önskar att uppgradera.
Kill efter kill ramlar in, och jag märker snabbt att det inte finns något som heter kill-steal i Heroes of the Storm. Laget dödar motståndaren tillsammans och det spelar ingen roll vem som får last hit, alla som har hjälpt till att döda en motståndare får lika många poäng och XP. Därmed blir det mer fokusering på det faktiska samarbetet som man är ute efter i ett MOBA-spel.
Som League of Legends-spelare är tjafset om last hits och kill-steals tyvärr något av en vardag. Det finns inget som drar ner intresset för att spela lagspel så mycket som internt bråk och jag är överlycklig att detta tjafs inte uppstår här.
Alla typer av slagfält i Heroes of the Storm lottas ut varje gång man startar en match och dom innehåller olika typer av uppdrag. Blackheart’s Bay är en personlig favorit som går ut på att samla pengar till en skräckinjagande pirat. Med dessa pengar kan man betala honom för att skjuta kanonkulor på det andra laget och deras bas, vilket ger oss ett övertag.

Screenshot från Blackheart’s bay med Kerrigan från Starcraft, Valla från Diablo och Diablo himself.
Som i de andra flesta MOBA-spel så finns det monster som gömmer sig i skogarna som ger spelare XP och någon typ av buff. Men när vi dödar dom här i Heroes of the Storm får vi inte bara XP, utan monsterna återupplivas och blir en del av vårat lag och vi slåss alla tillsammans. En rolig detalj som gör att hela laget får en gemensam fördel, istället för att spelaren som får last hit och dödar monstret får en personlig buff.
Just nu är Heroes of the Storm en stängd beta. Men om du är intresserad av att kunna spela redan nu kan du ansöka om en beta-nyckel på Blizzards hemsida.