Digitalt:Ett av de spel som jag har mest minnen av någonsin är Civilisation 2. Det var det första spelet där jag var tvungen att ställa ett alarm för att inte sitta för länge. Tiden flög iväg och trots att jag inte alltid hade koll på vad jag borde göra för att vinna så infann sig den där känslan av att bara spela en omgång till. Endless Legend ger mig precis samma känsla och ärligt talat var det lite som att äntligen få komma hem igen.

Vem är inte svag för hexagoner? Gränssnittet känns bekant men har trots detta en väldigt egen stil och världskartans utseende ger oss en väldigt vacker fantasyvärld.
I Endless Legend ska du ta över ett fantasyinspirerat folkslag som du sedan ska leda till seger genom att bygga städer, utveckla dina områden, genom att integrera (eller utplåna) andra folkslag samt genom att klara av olika uppdrag som du får under spelets gång. För den vane Civilisationspelaren så känner man igen sig relativt snabbt. Du utforskar teknologier, kartan och bestämmer själv hur ditt lag ska specialisera sig. Lagen är väldigt olika och har olika styrkor och svagheter. Vilket bidrar till omspelningsvärdet.
Det som skiljer Endless Legend ifrån Civilisationsspelen är bland annat att teknologiträden är mer öppna. Du måste egentligen aldrig forska fram något för att låsa upp något annat, så som du måste göra i Civilisation. Alltså att du inte kan lära dig skriva utan att uppfinna alfabetet först osv. Utan nästa steg i Endless Legend låser upp sig efter ett visst antal teknologier. Oavsett vilka teknologier som du valt. Detta gör att du enklare kan fokusera ditt lag på det som just du vill uppnå. Vill du satsa på teknologi? Då kan du göra det. Vill du maximera din guldinkomst genom egenskaper och byggnader. Ja du kan du bygga dem först. Detta är riktigt bra och gör det roligare att försöka skräddarsy ditt lag allt efter vad du behöver.
Nästa stora skillnad är att Endless Legend ger dig möjligheten att själv uppgradera dina enheter och hjältar. Det betyder att när du låser upp nya vapen så måste du gå in i en editor och själv välja vilken utrustning alla soldater ska ha när de byggs och vilka vapen och fördelar dina hjältar ger din arméer. Själva striderna sker i en turordningsbaserad strid på kartan. Lite som i de gamla Heroes of Might and Magic striderna. Det går dock att ställa in automatstrider om detta känns ointressant. Eller om du bara är säker på att segra. Själv blir jag allt som oftast lite lat efter ett tag och låter datorn sköta striderna så att jag kan fokusera på världskartan. En nackdel med detta att du själv måste uppgradera dina enheter är att du helst ska komma ihåg att göra det också. Att slåss med för dålig utrustning mot motståndaren är ingen bra idé. Vilket visserligen är rätt verklighetstroget.

Förutom utrustning får du såklart bestämma vad dina hjältar ska fokusera på. Här har vi en hjälte som är en klippa på att samla pengar.
Hjältarna är självklart också en stor skillnad. Dessa kan du anpassa för att antingen hjälpa dina trupper på slagfältet, eller så kan du ge dem egenskaper som egentligen bara gör dem bättre på att styra städer och så att de ger dina städer vissa bonusar istället. Hjältar är väldigt bra och fruktansvärt prisvärda. Du kan skaffa dig mängder av dem och låta dem leda både arméer och städer vilket är ett hett tips. Att använda dem flitigt i städerna när du inte är i krig är fruktansvärt bra. Med några levels så kan de ge enorma bonusar till de olika resurser du behöver. Det kan även vara smart att skaffa hjältar från olika lag för att maximera dina bonusar i olika städer.
De olika unika metallerna och resurserna som behövs för att uppgradera byggnader och soldater leder i mångt och mycket till att du måste välja vad du vill göra. Skaffa en stark armé eller bygga den där byggnaden som du behöver? Jag gillar detta, men jag kan förstå att vissa kan störa sig på att vissa kartor gör så att några resurser blir nästan omöjliga att få tag i.

Striderna utspelas på världskartan där du själv får bestämma hur din armé ska ställa upp och formera sig. Tänk på att utnyttja väder och terräng till din fördel.
Än så länge har jag inte spelat i multiplayer men jag kan tänka mig att det funkar bra även där. Min gissning är dock att spelet kanske inte är helt balanserat i multiplayer. Men det är som sagt bara en gissning i nuläget.
En annan stor skillnad mot andra liknande spel är att du faktiskt kan vinna genom att slutföra klassiska RPG-uppdrag som ditt lag får. Du har en uppdragskedja som du också kan vinna genom att slutföra. Detta bidrar till känslan av att det ändå finns en historia och berättar dessutom mer om ditt folkslags bakgrund och hur de tänker överleva denna nya värld som de befinner sig i. Självklart kan du bara ignorera dessa uppdrag och spela som du själv vill, men jag tycker de bidrar till spelkänslan. Du kan också få sidouppdrag om du utforskar tempel som ligger utspridda på kartan och dessa kan ge dig teknologier eller magiska vapen åt dina hjältar.
Sammanfattningsvis så tycker jag att detta är ett väldigt bra alternativt för den som gillar turordningsbaserat civilisationsbyggande. Som letar efter något nytt eller som har tröttnat på den klassiska Civilisation-serien. För egen del så gillar jag att du kan anpassa dina arméer, att de olika lagen spelas på så olika sätt och är bra på olika saker (alla lagen i Civilisation känns i grunden väldigt lika då de i stort sätt får samma enheter) ger mersmak och eftersom jag själv är ett fan av fantasygenren så passar detta mig som handen i handsken. Ett riktigt bra spel som lovar gott inför framtiden. Min förhoppning är att företaget bakom kommer släppa en expansion eller två framöver där de bygger vidare på detta fantastiska spel. Men även i sitt grundutförande är detta ett fantastiskt spel som ger mycket för sitt pris och många timmar spelglädje.