E-sport: Valves egna Dota 2-turnering The International samlade förra året in en rekordsumma på 20,77 miljoner dollar – ett rekord som inte höll mer än ett år. Den 12 juli i år slog de nämligen sitt egna rekord och har i skrivande stund samlat in nästan 24 miljoner dollar. Detta belopp motsvarar cirka 190 miljoner svenska kronor vilket kan tyckas vara en ofattbart stor summa för en e-sportturnering.
Redan 2014 skrev vi om rekordsummor i The International när prispotten låg på ”endast” tio miljoner dollar, på tre år har alltså prispotten ökat med 135 procent.
The International 2017
I år tar turneringen återigen plats i KeyArena, i Seattle Washington. Det är 18 lag från runtom i världen som är med och tävlar och 16 av lagen går vidare till huvudeventet som drog igång den 7:e augusti och avslutades den 12:e. Det vinnande laget ifrån förra året ”Wings Gaming” kommer dessvärre ej vara på plats för att försvara sin titel i år. Detta verkar bero på en del interna konflikter för ägarna av laget som hade gått med förluster och vill ta en andel på 40 procent av spelvinsterna vilket gjorde att flera spelare hoppade av.
Var kommer pengarna ifrån?
När det handlar om så stora summor så kan man undra vems plånbok som betalar för kalaset. Inne på Dota 2 prizetrack kan vi se att Valve själva gått in med 1,6 miljoner dollar ifrån starten som kallas ”Base Prize Pool”. Den resterande summan kommer från vad som kallas en ”Contributed Price Pool” som just nu är nära 22 miljoner dollar. Denna del kommer ifrån Valves produktförsäljningar av ”Battle pass”, skins och andra tillbehör som man köpas inne i spelet där en viss andel går direkt till prispoolen (och en del direkt till Valve).
Men det är långt ifrån enbart The International som delar ut stora summor bland e-sportturneringarna. Totalsumman som delades ut globalt bland e-sportturneringar år 2015 var 498 miljoner kronor. Året efter gick summan upp till 760 miljoner vilket motsvarar en ökning på över 50 procent på ett år. Att e-sport har blivit ett fenomen som drar mycket uppmärksamhet och som håller på att utvecklas till en stor industri går inte längre förneka.
E-sportspelen tävlar om uppmärksamheten
Det finns idag ett gigantiskt spelutbud men det är bara en handfull av spelen som kvalificerar sig in till den professionella e-sportscenen. Några av de populäraste e-sportspelen är idag CS:GO, Dota 2, LoL, Starcraft 2 och Overwatch. Det finns några till som är med och tävlar om rampljuset men de som nämns tillhör toppen.
Overwatch är ett relativt nytt spel i sammanhanget och tävlar inom koncept som har funnits i mer än tio år vilket i sig är imponerade. Alla spel vill givetvis vara nummer ett, men med tanke på att e-sport växer något otroligt så finns det i framtiden säkerligen plats för ett bredare utbud e-sportspel inom branschen. Framöver så ser vi nog en fortsatt positiv trend för e-sportens popularitet. Men om e-sport kommer bli lika stort som fotboll en dag är fortfarande svårt att svara på. Vad vi vet med säkerhet är att spelen kommer bli bättre och bättre vilket kan vara nyckeln till framgång.
/Pontus Jonasson