Rymd-Tirzitis slår tillbaka: Colin Trevorrow anlitades som regissör i augusti 2015 med ambitionen att avsluta sequel-trilogin på ett triumferande vis med Star Wars 9. Men hans tid med Lucasfilm avslutades plötsligt i slutet av september 2017 – efter att ha jobbat på projektet i två år.
Det finns en del av mig som tycker det är både intressant och underhållande att titta under motorhuven hur de här gigantiska produktionerna blir till: Från en idé till en färdig produkt och alla steg, val, ändringar till den punkten. Men all den här problematiken, skådespelares uttalanden, viljor hit och dit och kreativa visioner som går åt olika håll som sedan läcker ut i media. Nej, det intresserar mig inte lika mycket! Jag ser mycket hellre en dokumentär eller läser om det hela om ett par år i “The Making of Episode 9”. Så slipper jag få veta om alla bulor i vägen till den färdiga filmen. Det går alltid att kritisera, klaga över och spekulera hur bra något som aldrig blev av skulle kunna ha blivit, istället för det man fick.
De senaste åren har det varit en tumultartad tid för Lucasfilm. Josh Tranks Boba Fett-spinoff film blev plötsligt avbruten efter det dåliga mottagandet av Trank’s Fantastic Four 2015 reboot; dock finns det fortfarande rykten som indikerar på att Lucasfilm leker med tanken att göra en film om den beryktade prisjägaren, men inget konkret har hörts på länge. I juni 2017 lämnade Phil Lord och Chris Miller ”Solo: A Star Wars Story”, men Lucasfilm ringer in Ron Howard illa kvickt för att slutföra filmen. Kort därefter blev det officiellt att även Trevorrow lämnar Episode IX på grund av “creative differences”. Han ersattes av J.J. Abrams, som återvänder för att avsluta berättelsen som han började 2015 med ”The Force Awakens”.
Men vad vet vi egentligen om Trevorrows Episode 9 då? Tyvärr ytterst lite. Men två år är en väldigt lång tid att utveckla och arbeta på något, så det skulle inte förvåna mig om han hade större delen av filmen helt planerad, mängder med skisser gjorda och säkerligen lika många tidiga animationer.
Men vägen mot Trevorrows slut i Episode 9 började i december 2016 då Carrie Fisher avled oväntat bara 60 år gammal. Hennes död spred stor sorg genom hela Star Wars fan-communityt och lämnade Lucasfilm i en komplicerad sits. Hennes roll i The Last Jedi var färdiginspelad och Kathleen Kennedy avslöjade att de initiala planerna för Episode 9 var att ge Princess Leia en stor roll: ”[Fisher] trodde att 9 skulle vara hennes film,” reflekterade Kennedy, ”och det skulle det ha varit.” En av de första tankarna då var att minska (klippa ner) Leias närvaro eller döda karaktären i The Last Jedi. Men Lucasfilm valde slutligen att inte ändra hennes rolls betydelse i Last Jedi utan problemet skulle behöva lösas i Episode 9.
Fram till den här tidpunkten hade Trevorrow arbetat på en version av Episode 9 som skulle koncentrera sig kraftigt kring Leia. The Last Jedi planterar för att Leia skulle bli som en ny mentorsfigur åt Rey, eller som en övergripande ledare och fortsätta att inspirera motståndet mot the First Order. När Lucasfilm utannonserade att de inte tänker använda sig stand-in:s eller CGI för att återuppliva karaktären i Episode 9, behövde hela berättelsen skrivas om. Enligt Kennedy fick han ”skriva om allting” av manuset. Detta var tydligen en utmanande uppgift, dubbelt så utmanande nu när Star Wars 9 skulle handla om enbart nya karaktärer och ingen av den ursprungliga trion.
Trevorrows Episode IX kom aldrig så långt som manusstadiet, och han avgick innan den tidigare filmen – Rian Johnsons ”Star Wars: The Last Jedi” hade släppts, ett detaljerat treatment av handlingen hade benats ut. Ett treatment som trots Lucasfilms hemlighetsmakeri börjat läcka ut. Här är allt vi vet om vad Colin Trevours skrotade Star Wars Episode IX hade innehållit.
Oavsett fallet är det ytterligare bevis på hur Lucasfilms samarbetssystem fungerar. En liknande subtil förändring gjordes i ”The Force Awakens” för att bättre kunna bana vägen för en del händelser i ”The Last Jedi”; BB-8 var ursprungligen den som skulle följa med Rey till Ahch-To, men Johnson bad om den ändringen så att han kunde få en känslomässig återförening mellan Luke och R2-D2.
Lucasfilm är förståeligt mycket hemlighetsfull med projekt som fortfarande är under utveckling. Men två saker är tydliga; att Trevorrow ursprungligen hade för avsikt att Leia skulle vara en central karaktär i Ep9, och att hans pitch om Rey lämnade Daisy Ridley djupt berörd. Saturday Night Live-stjärnan Bobby Moynihan berättade om ett möte mellan Trevorrow och Ridley vid en SNL-efterfest. Ridley hade varit uppspelt när hon fick veta hur hennes karaktär skulle utvecklas, och de två hade försvunnit i ett hörn för att diskutera Reys roll i filmen. Trevorrows pitch hade lämnat Ridley i tårar.
Det ryktas att Trevorrow inte var enig om en del beslut som fattades kring ”The Last Jedi”, han ville att både Supreme Leader Snoke och Luke Skywalker skulle leva för att kunna medverka i Episode IX. Dessa rykten är dock obekräftade, de kan helt enkelt återspegla fans önskningar att dessa två kontroversiella scener hade urartat sig annorlunda i ”The Last Jedi”.
En del av fansen var aldrig riktigt sålda på idén att Trevorrow skulle författa och regissera Episode IX. Trots att hans debutfilm (Safety Not Guaranteed) var hyllad för sin hjärtliga berättelse, dundersuccén ”Jurassic World” nådde inte sådant djup; karaktäriseringen är enligt mig ytterst platt, och det har spekulerats en hel del att han bara anlitades utifrån grunderna att JW haft sådan box office-framgång. Sedan kom filmen ”The Book of Henry”, som visade sig vara ett kritiskt misslyckande. Det började spekuleras omedelbart om att Trevorrow skulle bli sparkad från Episode IX.
Trevorrow och Lucasfilm skiljdes som sagt åt i september 2017 och hävdade då att deras ”visioner för projektet skiljer sig.” Sedan dess har insiders hävdat att det varit ett mycket sämre läge bakom kulisserna än vad som erkänts offentligt. Det cirkulerar en del tankar efter framgångarna med Jurassic Worlds om de stigit Trevorrows åt huvudet och gjort honom ”svår” att samarbeta med.
Lucasfilm meddelade snabbt att J.J. Abrams skulle återvända för att avsluta den trilogi han började med ”The Force Awakens”. Han anställdes som både författare och regissör på Episode IX, och började jobba om från början. I detta skede är det okänt hur mycket av Trevorrows idéer som kommer överleva till den sista filmen om Skywalker-familjen. Det kommer förmodligen bara att avslöjas – eller mer sannolikt, antydas – efter att Episod 9 släppts.
Star Wars Episode 9 har premiär i december 2019!
/Rasmus Tirzitis